צפון תאילנד

צ'יאנג מאי. Chiang Mai
אין ספק שאזור חיוג קופנגן הכניס אותנו לנמנום נוח ונעים. זה שלושה חודשים כמעט שאנחנו לא אורזים ולא פורקים, לא מחפשים מלון או אטרקציה, רק עסוקים בלהנות ממה שיש לאי להציע.
מסתבר שהיציאה מהנמנום איטית משחשבנו.
להתראות קופנגן, שלום צ׳יאנג מאי
נפרדנו מהאי, תפסנו מעבורת, אוטובוס, מטוס ומונית (ככה זה כאן) ואנחנו בצפון תאילנד. ברוכים הבאים לצ׳יאנג מאי. התמקמנו בווילה המפוארת בשכונת וילות לא תאילנדית בכלל – malada maz. עוד בערב בו הגענו יצאנו לסיור בשוק האוכל המקומי אבל רוב הדוכנים היה סגורים ונאלצנו להסתפק בפיצה האט ונאגטס עוף. אבל מה כל זה חשוב, אם הצלחנו למצוא טחינה הנסיך? שימו לב לחיוך:
IMG_20181010_210021.jpg
התמונה לא בפוקוס אבל החיוך שווה הכל
אז כמו שאמרתי, אנחנו לא מתורגלים בתכנון מסלולים, אטרקציות וכו׳. אנחנו משנים את דעתנו 30 פעמים ביום. פעם אחת אנחנו רוצים לעבור לעיר העתיקה ולהישאר כאן עוד כמה ימים ורגע אחר כך אנחנו רוצים להמשיך הלאה. לוקח לנו שעות לקבוע תוכניות, פלוס קלקול קיבה לאחד הילדים, והזמן קצת נמרח לנו.
אז מה בכל זאת הספקנו לעשות בצ׳יאנג מאי?
שכרנו רכב ועשינו לופ של 100 ק״מ. הנוף מהמם, אבל למפלים הגענו עייפים לקראת השקיעה ואז גם התחיל גשם אז וויתרנו.
image.png
מוזיאון תלת מימד – Art in paradise. מוזיאון מגניב ביותר. מורידים בכניסה אפליקציה של המוזיאון למובייל וכל תמונה הופכת באמצעות augmented reality להיות וידאו תלת מימד עם אשליות אופטיות מטורפות. ממליץ בחום להגיע לכאן עם נייד לכל ילד (ולכל מבוגר). אנחנו קראנו את הטיפ הזה בבלוגים אחרים אבל לא הבנו אותו עד שנכנסנו פנימה, אז העברנו את הניידים מאחד לשני.
תמצאו עוד מידע כאן: http://chiangmai-artinparadise.com/
כמה תמונות:
Art_In_Paradise_Screenshot_131839627197646490.png
המרכז למטייל תאילנד
יש שתי סיבות עיקריות להגיע למרכז למטייל בתאילנד – https://www.lametayel-thailand.com/
מנת פלאפל מעולללה (עם מבצע 1+1 תצאו משם מפוצצים), ורכישת כרטיסים לאטרקציות במחירים מוזלים. אנחנו קנינו שם כרטיסים לזיפליין. אפשר לקנות שם כרטיסים לכל אטרקציה באזור.
באנו בגלל המחיר, נשארנו בגלל הפלאפל. מעדן…
זיפליין – fly of the gibbons 
ה gibbons הם קופים שחיים בג׳ונגל. אם תהיו בשקט ,ילדים, אולי גם אתם תוכלו לראות את הגיבונים. (ספוילר: לא ראינו אף גיבון).
fly of the gibbons היא חברת זיפליין (אומגה כמו שהישראלים קוראים לזה) ניו זילנדית, אז רמות השירות והבטיחות גבוהות במיוחד. אוספים מהמלון, הסעה ליער, שעתיים גלישה וחזרה למלון. יש עוד חברה שאני לא זוכר את שמה. אני בגיל 40 עשיתי זיפליין פעם ראשונה והילדים רק בני 11 וכבר משווים זיפליינים לקוסטה ריקה וויטנאם.
יצאנו עם רתמות וקסדות לאמצע היער וטסנו בין צמרות העצים. היה מוי כיף, לפחות לחלקנו. מסתבר שנווי כבר לא אוהב זיפליין, זה מפחיד, זה גבוה וצריך להיפרד מאימי במשך 30 שניות. אחרי 4 עצים – נווי פרש עם אימי וחיכו לנו בסוף המסלול. אני המשכתי עם הבנים. חוויה יקרה אך מומלצת מאוד (לא לקטנים).
IMG_20181015_134810.jpg
העיר העתיקה
האמת שברחובות עצמם אין ממש תחושת עיר עתיקה כמו בערים אחרות. יש הרבה מסעדות ובתי קפה טובים מאוד אבל החלק הקסום הוא המקדשים. מאוהב באווירה במקדשים הבודהיסטים, השארתי את המשפחה בבית ויצאתי לסיור מקדשים (פשוט עקבתי אחרי מסלול מקדשים ב- lonely planet, אפשר גם לקחת מדריך).  בסביבות השעה 18:00 מתחיל הקסם. מכל מקדש בוקעת שירה הרמונית של נזירים לבושים בכתום. הם יושבים זקופים, פניהם לכיוון הבודהה. הנזיר הבכיר מכתיב את הקצב וכולם מתפללים יחד, מרוכזים בשירה ומנותקים מהעולם סביבם.
את הפוסט הבא כתבתי על מדרגות המקדש בהתרגשות גדולה:
Screenshot 2018-12-16 00.07.50.png
במקדש אחר צפיתי בשני נזירים צועדים סביב המקדש, אחד אחרי השני, בקצב איטי, איטי, א  י   ט   י. תדמיינו הליכה איטית. עכשיו תדמיינו הרבה יותר לאט. רוב הזמן עינהם עצומות. כך זה נראה מהצד:
IMG_20181012_181256.jpg
ברחובות העיר העתיקה, אפשר למצוא mango sticky rice, שזה אורז דביק צבוע בצבע סגול טבעי המופק מפרחים, מוגש עם מנגו מתוק מתוק ומעוטר בבוטנים וחלב קוקוס. לא לפספס:
IMG_20181012_185421.jpg
כפרי אמנים, בעיקר אמני חימר. פשוט להסתובב בין הבתים בכפר ולראות איך אנשים יושבים במשך שעות ומייצרים בדיוק את אותם כדים, פתיליות או מאפרות, במשך שעות (או שנים). לאחר השלמת העבודה בחימר, אדם אחר לוקח את הסחורה לצביעה או ישירות לתנור.
IMG_20181011_140544.jpg
פאי. Pai
הכל מסביב טבע ירוק ועוצמתי והשקיעות כאן יפות יפות. לו רק היו מקימים את פאי על הים…
אתם מוזמנים לערוך ניסוי. תבחרו כל אדם שהיה פעם אחת לפחות בפאי. עכשיו תגידו לו שאתם בדרככם לפאי. התוצאה תהיה תמיד זהה: חיוך רחב, אנחת געגועים ומלמול חסר שליטה: "הו פאי, הו פאי. גם אני רוצה".
IMG_20181029_172802.jpg
IMG_20181019_150614_1_002.jpg
שאלנו יודעי דבר איפה כדאי לגור בפאי וקיבלנו תשובה ברורה: פאי נועדה לחיפושים. קחו גסטהאוס ליומיים שלושה, קחו אופנוע וטיילו עד שתמצאו מקום שכיף להישאר בו.״
זרמנו.
הנסיעה מצ'יאנג מאי לפאי אורכת 3 שעות. שעה וחצי בקלי קלות ושעה וחצי בפיתולים חסרי רחמים. הכיתוב על החולצות בשוק של פאי יספרו לנו שעברנו 762 פיתולים.
טיפ זהב למטיילים: נצלו את הטיסות כדי להצטייד בשקיות הקאה איכותיות. הן תשמשנה אתכם בנסיעות ארוכות עם ילדים (ותודה לקוראת אורית סטנטון:-).
התמקמנו בבית קטן ופשוט ב suanpin, שני חדרי שינה, סלון קטן, מטבח בסיסי עם כירת גז בודדת (אפילו בקרוואן בניו זילנד היו 3 כירות גז…) ומרפסת פתוחה הצופה לשדות אורז ירוקים. תענוג. Less is more.
השארנו את הילדים בזמן WiFi ויצאנו לתור את השטח. יעד ראשון: שוק הלילה הידוע בכינויו walking street, נסגר לתנועת רכבים בשעה 17:00 ומתמלא בעשרות דוכני אוכל רחוב ומאות תיירים המדלגים בין הדוכנים. תוך שניים וחצי ביקורים בשוק, אנחנו מצליחים למפות את נקודות העניין החשובות ביותר: סלט הבורמזי הטוב בעולם, דוכן הפיצה והצ'יפס המשובחים, עגלת הפלאפל עם מנה מנצחת וריח של תפארת הפלאפל בכפר סבא, דוכן הצ'אי מסאלה המצוין בסימטה שליד המקדש. הבנתם כבר? כן, אנחנו מעריצים אוכל רחוב…
IMG_20181026_213421.jpg
IMG_20181109_171201.jpg
חזרה לחיפושים. הישראלים בפאי מתחלקים ל-2. אלה שמצאו בית וטוב להם, ואלה שעדיין מחפשים. אנחנו בדרכנו להיות בקבוצה הראשונה.
בוקינג, אגודה, פייסבוק, ווטסאפ – כולם מתגייסים למשימה. האופנועים רועמים ושועטים בין הסמטאות (סתם, 2 טוסטוסים 115 סמ"ק) ולבסוף אנחנו מוצאים את הבית שטוב לנו: paina paita. שתי אחיות, יתומות מהוריהן, הקימו על צלע ההר בין מטעי בננות וג'ונגל של עצים – מסעדה ובקתות להשכרה. הבקתה שלנו עשויה חומרים טבעיים, עץ, קש ובוץ. האווירה בבקתה ביתית וחמה בזכות רצפת עץ חורקת מלאת חריצים דרכם ניתן להבחין באדמה תחת הבית, בטון מוחלק וצבעוני, איורי קיר צבעוניים, פסלוני חימר עדינים ומחצלות קש. בבוקר, השמש זורחת מעבר להרים וצובעת את הג'ונגל שמקיף את הבית בצבע ברסיסים לבנים בהירים. זה זמן מעולה לשתות כוס תה על אחד הספסלים בגינה. בלילה, רגע לפני שנרדמים, אפשר לשמוע ממש מחוץ לחלון ציפורים וצרצרים מחליפים חוויות מהיום שעבר. החיים בג'ונגל.
יאללה, חפרתי. קצת תמונות:
sdr
cof
cof
IMG_20181027_082031.jpg
אז מה עושים בפאי? (חוץ מלאכול בשוק)
– בריכה ומעיינות חמים. Pai hotsprings resort. מחיר 700 באט ל 10 כניסות. המסעדה במקום לא מומלצת.
– המעיינות חמים הרשמיים + טיול רגלי קצר וכיפי שעובר דרך מעיינות של 100 מעלות (!). Tha Pai hot springs. מחיר: יקר אבל שווה
IMG_20181108_130157.jpg
– מעיינות חמימים. פשוט לשבת שעות בבריכה טבעית של מים חמימים בטמפרטורה מושלמת. יוצאים מהעיר דרך שדה התעופה ונוסעים כרבע שעה. הכניסה למעיינות בפניה ימינה. Sai ngam hot springs
– שוק האוכל walking street. לא ביקרתם? לא הייתם בפאי. ראו המלצות למעלה.
– אינסוף מסעדות מעולות.
– הרבה בתי קפה טובים.
– גשר הבמבוק. מקום קסום. גשר בנוי לאורך מאות מטרים מעל שדות אורז אינסופיים. כדאי להגיע בבוקר לפני התיירים או בשקיעה כאשר השדות נצבעים בזהב.
IMG_20181030_162703.jpg
תחנה הבאה: לאוס.

כתיבת תגובה